petek, 2. november 2012

Darja Ivanuša Kline: Zakaj bi bilo pametno finančna sredstva za PR še povečati, in ne zmanjšati



Verjamem, da veste, kaj vse bi lahko s tem budžetom še naredili. Ampak veste tudi, kakšen učinek bi te aktivnosti imele na finančni rezultat podjetja? To je namreč dandanes edini podatek, ki zanima vaše nadrejene, ko se odločajo o razporejanju finančnih sredstev v podjetju. In če ne želite izgubiti te bitke z drugimi oddelki v podjetju, kjer je dokazovanje učinkovitosti že ustaljena praksa, je zdaj še zadnji čas, da tudi vi stopite na vlak odgovornega upravljanja z viri in vodstvu dokažete, da PR ni samo prodajanje megle.

Kako torej vodstvu dokazati učinkovitost odnosov z javnostmi v smislu denarne vrednosti, ko pa vemo, da večino PR aktivnosti ne moremo direktno povezati s prodajo? 

Jasni in merljivi komunikacijski cilji so dober začetek
Najprej moramo vedeti, kaj s komuniciranjem želimo sploh doseči. Zastaviti si moramo komunikacijske cilje, ki morajo biti relevantni za poslovanje podjetja, realistični oz. izvedljivi, konkretni in merljivi. Če želimo vplivati na zavzetost zaposlenih, moramo natančno opredeliti, kaj zavzetost pomeni in s katerimi kazalniki jo bomo merili.

Merimo to, kar je pomembno
S kazalniki moramo meriti dejanske učinke, ne samo trenutnih rezultatov aktivnosti. Tipični učinki PR-ja so spremembe v zavedanju, razumevanju, stališčih, pa tudi spremembe vedenja.  Število oz. »vrednost« medijskih objav nam o tem ne povedo ničesar.

Pomembno je, da so kazalniki čim bolj enostavni in razumljivi. Če želimo torej izboljšati zadovoljstvo zaposlenih, naj bo kazalnik delež zadovoljnih zaposlenih, ne pa srednja ocena na petstopenjski lestvici zadovoljstva (npr. 3,6), ki nam na prvi pogled prav tako nič ne pove.

Komunikacijske učinke postavimo v kontekst poslovnih rezultatov  
Komunikacijski cilji podpirajo poslovne cilje in tako posredno vplivajo na uspešnost poslovanja. Torej obstajajo med komunikacijskimi in poslovnimi cilji neke vzročno-posledične povezave. Z zavzetostjo zaposlenih se recimo ne ukvarjamo samo zaradi modne muhe, pač pa zato ker predvidevamo, da bomo s tem dosegli večjo lojalnost zaposlenih, večjo produktivnost, zmanjšali bolniške odsotnosti ali vplivali na večjo osredotočenost zaposlenih na kupce in tako povečali zadovoljstvo in lojalnost strank ter življenjsko vrednost posameznega kupca. Pa še kaj bi se našlo. In vse to so že učinki, ki jih enostavno prikažemo v denarni vrednosti. Postavitev komunikacijskih kazalnikov v kontekst poslovnih rezultatov nam torej omogoča finančno ovrednotenje komuniciranja, četudi le-to ni direktno povezano s prodajo.

Kot vodilo pri izbiri komunikacijskih kazalnikov na različnih ravneh in povezanih kazalnikov poslovne uspešnosti glede na standardne komunikacijske cilje je International Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC) skupaj s PRSA lani razvil »Valid Metrics Framework«.

Dokument je serija matric, ki so enostavni za uporabo in vas usmerjajo pri izbiri ustreznih kazalnikov za različne tipe komunikacijskih programov.

Od podatkov do $$$ ali sistematično in kontinuirano spremljanje kazalnikov
Ugotovili smo že, da za dokazovanje učinkovitosti PR-ja potrebujemo podatke o njegovi uspešnosti in na drugi strani podatke o poslovnih rezultatih, na katere smo poskušali vplivati s PR aktivnostmi. Preprosto povedano, v primeru ugotavljanja vpliva zavzetosti zaposlenih na produktivnost podjetja potrebujemo oba omenjena podatka za isto časovno obdobje.

Tukaj pa se zadeva nekoliko zaplete. Za izračun stastistično zanesljive povezave med podatkoma ali celo vpliva enega podatka na drugega ne zadostuje samo en par podatkov, pač pa potrebujemo serijo podatkov. Primerjamo lahko:
  • podatke po izbranih časovnih obdobjih (po letih, mesecih, tednih ...),
  • podatke po enotah, regijah, krajih …,
  • podatke po oddelkih znotraj podjetja idr.

Pomembno je torej, da se čim prej odločimo za sistematično in kontinuirano spremljanje kazalnikov. Pri tem pa so nam lahko v veliko pomoč različni modeli za načrtovanje in spremljanje uspešnosti poslovanja, kot je na primer »Balanced Scorecard« (Uravnotežen sistem kazalnikov), ki se je izkazal še posebej uporaben na področju komuniciranja.

Uporaba tovrstnih sistemov ima poleg omogočanja finančnega ovrednotenja komuniciranja še cel kup drugih prednosti, kot so:
  • večja usmerjenost k strateškim ciljem organizacije pri načrtovanju komunikacijskih programov,
  • večja preglednost in enostavnejše načrtovanje komunikacijskih aktivnosti glede na zastavljene cilje,
  • optimizacija komunikacijskih programov glede na ustvarjeno dodano vrednost oz. dobičkonosnost idr.

Zakaj bi bilo torej pametno prihodnje leto PR budžet še povečati, in ne zmanjšati?

Če se vrnem k naslovnemu vprašanju: raziskave marketinškega miksa kažejo, da PR vpliva na prodajo med približno 5 in 9 %. Poleg tega je dobičkonosnost  PR aktivnosti v primerjavi z drugimi aktivnostmi marketinškega miksa superiorna. ROI v vrednostih med 200 in 400 ni nič neobičajnega za PR. Kar pomeni, da se naložba v PR podjetju precej bolj obrestuje kot naložbe v preostale marketinške aktivnosti. In točno to boste lahko dokazali tudi vašim nadrejenim. Če si boste le upali … 

Boste v vašem podjetju prihodnje leto povečali ali zmanjšali finančna sredstva, namenjena PR aktivnostim? Zakaj?
******

Darja Ivanuša Kline je strokovni vodja Inštituta za napredno upravljanje komuniciranja, katerega cilji so izobraževanje, svetovanje in razvoj orodij za izboljšanje učinkovitosti komuniciranja. Pred tem je bila soustanoviteljica in direktorica tržnoraziskovalnega podjetja Interstat. Ima več kot desetletje izkušenj s področja analitike in merjenja učinkovitosti komuniciranja. Vodila je številne raziskovalno-analitične projekte za ugledna slovenska in mednarodna podjetja. Občasno predava na različnih slovenskih in mednarodnih konferencah s področja marketinga in odnosov z javnostmi ter objavlja članke s področja raziskav in analitike v različnih medijih. Je tudi soavtorica knjige Lobiranje je vroče, kariero pa je začela kot novinarka.

Ni komentarjev:

Objavite komentar